تغییر رنگ لثه: درمان و علت

به‌طورکلی، تغییر رنگ دهانی به حالتی گفته می‌شود که بافت‌های داخلی دهان، ازجمله لثه‌ها، رنگ طبیعی خود، که صورتی روشن است را از دست بدهند. تغییر رنگ لثه بر اثر رسوب و نشست مواد رنگی مختلف روی سطح یا داخل بافت لثه ایجاد می‌شود. علت این موضوع می‌تواند تغییرات فیزیولوژیک بدن یا بیماری های لثه باشد. تغییر رنگ لثه ممکن است بر اثر عاملی کوچک و جزئی یا بر اثر یک بیماری سیستمی‌ مهم باشد. درواقع در برخی از موارد ممکن است تغییر رنگ لثه یکی از اولین نشانه‌های یک بیماری خطرناک باشد؛ بنابراین تغییر رنگ لثه‌ها نیازمند رسیدگی و بررسی توسط پزشک است و با مشاهده تغییر کردن رنگ لثه لازم است حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید.

علت‌ها و دلایل سیاه یا سفید شدن (تغییر رنگ) لثه‌ها

وقتی به داشتن طرح لبخند زیبا و داشتن دندان‌های سالم فکر می‌کنید، به احتمال زیاد، دندان‌هایی به سفیدی مروارید و لثه‌های سالم به رنگ صورتی روشن در ذهن شما نقش می‌بندد؛ در اصلاح طرح لبخند تغییر رنگ لثه‌ها به سیاهی، کبودی، یا سفیدی برایتان ناخوشایند و نگران‌کننده است. در برخی موارد تغییر رنگ لثه امری طبیعی است اما در مواردی هم نشانه‌ی بیماری لثه و وضعیت جدی و خطرناک و نیاز به رسیدگی فوری درمانی دارد. در ادامه به بررسی اصلی‌ترین دلایل تغییر رنگ لثه‌ها می‌پردازیم.

تیره بودن لثه‌ها به‌طور ژنتیکی

یکی از دلایل داشتن لثه‌های تیره‌رنگ، نوع تعادل طبیعی رنگ‌دانه‌های پوست در بدن شخص است. همان‌طور که رنگ پوست افراد مختلف است، رنگ لثه‌ها نیز می‌تواند به‌طور طبیعی مختلف باشد. در بسیاری از افرادی که کاملاً سفیدپوست نیستند، ممکن است لثه‌ها دارای لکه‌های تیره‌رنگ باشد یا به‌طورکلی به رنگ صورتی روشن نباشد. علت این امر بالا بودن میزان ملانین در پوست و بافت‌های بدن شخص است و در این صورت تیره بودن رنگ لثه، درست مانند تیره بودن رنگ پوست، امری طبیعی است.

مصرف سیگار و برخی داروهای خاص

مصرف سیگار، مصرف برخی داروهای خاص مانند ماینوکسیدل، داروهای ضدافسردگی تری سایکل و همچنین داشتن پرکردگی دندان با مواد رنگی (مانند آمالگام) و روکش فلزی باعث تغییر رنگ لثه‌ها می‌شود. درصورتی‌که بعد از شروع مصرف دارویی متوجه تغییر رنگ لثه‌های خود شدید، با پزشک خود تماس بگیرید و این موضوع را با او در میان بگذارید تا در صورت امکان داروی دیگری را جایگزین کند.

برخی بیماری‌ها و مشکلات

و اما دلایل دیگری نیز می‌تواند برای تغییر رنگ لثه وجود داشته باشد که این دلایل خطر بیشتر و جای نگرانی دارند. اولین بیماری خطرناک بیماری نکروز می‌باشد که باعث نابودی سلول‌های بافت لثه، لیگامان‌های پیرامونی دندان‌ها و لایه استخوانی نازک تشکیل‌دهنده‌ی فک می‌شود. در این حالت سیاه شدن لثه به علت مرگ سلول‌های لثه ایجاد می‌شود. نکروز لثه وضعیت خطرناکی است که سایر علائم آن شامل خونریزی لثه، درد و بوی بد دهان می‌باشد. علاوه بر عدم رعایت بهداشت دهان، استرس، سیگار کشیدن، عفونت ویروسی و ایدز از دلایل این بیماری هستند. درصورتی‌که این بیماری درمان نشود به بافت‌های زیرین و استخوان‌ها نفوذ می‌کند و وضعیت بسیار جدی و خطرناکی را ایجاد می‌کند. راه درمان نکروز لثه حاد مصرف آنتی بیوتیک و بریدن بافت‌های مرده در لثه توسط جراحی است.

بیماری دیگری که باعث تغییر رنگ لثه می‌شود، التهاب حاد لثه است. این بیماری باعث تشکیل یک لایه نازک تیره‌رنگ روی لثه‌ها می‌شود. علت این بیماری عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

بیماری‌هایی که باعث سفید شدن لثه می‌شود

سفید شدن لثه‌ها نیز بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. اولین مورد بیماری به نام برفک دهانی است که نوعی عفونت قارچی در دهان است. برای درمان این بیماری باید به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. او قارچ را از سطح لثه جدا می‌کند و در مورد نحوه مراقبت از لثه و پیشگیری از بازگشت قارچ به شما توصیه‌های لازم را می‌کند.

عامل دیگر، بیماری به نام لئوکوپلاکی یا دهان پیسی است که باعث پوشیده شدن دهان از لکه‌های سفید می‌شود و ممکن است مقدمه‌ی ابتلای فرد به سرطان باشد. این بیماری معمولاً بر اثر سوءمصرف تنباکو و الکل ایجاد می‌شود. برای درمان این بیماری و پیشگیری از آسیب‌های بیشتر لازم است به دندان‌پزشک مراجعه شود.

انتخاب دندان‌پزشک خوب برای درمان تغییر رنگ لثه

بسیار مهم است که برای درمان تغییر رنگ لثه خود به دندانپزشکی مراجعه کنید که دارای تخصص و مهارت لازم باشد و در انجام درمان‌های زیبایی دندان و درمان بیماری‌های لثه تجربه بالایی داشته باشد.

درمان تغییر رنگ لثه‌ها

روش درمان بیماری لثه‌ها به علت تغییر رنگ لثه‌ها بستگی دارد. درصورتی‌که بافت لثه‌ی شما سالم باشد و به بیماری‌های لثه مبتلا نباشید، می‌توان از روش‌های لیزری برای درمان تغییر رنگ دندان استفاده کرد. بهترین مزیت درمان‌های لیزری این است که طی یک جلسه کوتاه مدت انجام می‌شوند.

همچنین داروهایی وجود دارد که می‌تواند برای تغییر رنگ لثه‌ها استفاده شود. ماندگاری همیشگی نتایج هیچ‌کدام از این روش‌ها تضمین شده نیست. برخی از افراد ممکن است در دراز مدت نتایج را ببینید و برخی دیگر نیز در حدود دو سال بعد نیاز به درمان مجدد پیدا می‌کنند.

درمان عفونت لثه (پریودنتیت)

درصورتی‌که تغییر رنگ دندان‌ها بر اثر التهاب و عفونت لثه باشد، انتخاب روش درمان کاملاً متفاوت است. عفونت لثه علاوه‌بر بافت اطراف دندان به استخوان‌ها نیز صدمه می‌زند. نقطه شروع بیماری‌های لثه و التهاب لثه ، تشکیل پلاک‌های دندانی است که در آن جرم دندان تجمع پیدا می‌کنند.

جرم‌ها برای سلامت دندان بسار خطرناک هستند و باعث عفونت لثه و تغییر رنگ آن نیز می‌شوند.

روش‌های درمان التهاب و عفونت لثه، جرم‌گیری حرفه‌ای دندان توسط دندان‌پزشک و تمیز کردن عمق ریشه‌ی دندان‌ها می‌باشد. در موارد وخیم‌تر ممکن است بیمار نیاز به جراحی لثه داشته باشد. خوشبختانه روش‌های درمان عفونت لثه در اکثر موارد موفقیت‌آمیز است و لثه‌ها بعد از مدتی به رنگ طبیعی خودشان که صورتی روشن است، بازمی‌گردند.

جراحی لثه

پرکاربرد‌ترین و ساده‌ترین روش برای تغییر دادن رنگ لثه، روش جراحی است. در این روش با انجام جراحی لایه خارجی لثه که باعث تیره بودن رنگ آن است، برداشته می‌شود. این روش بدون درد است و به‌صورت سرپایی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این روش لایه‌ی خارجی لثه به نام اپیتلیوم و مقداری از بافت زیرین آن برداشته می‌شود. بعد از مدتی با بازسازی لثه لایه‌ی جدیدی روی لثه شکل می‌گیرد که سالم است و رنگ طبیعی دارد و روی آن لکه‌های تیره‌رنگ قبلی وجود ندارند.

نتایج جراحی لثه دو تا سه روز بعد از جراحی مشخص می‌شوند. حدود 20 تا 30 درصد از تیرگی لثه طی 5 تا 6 ماه بعد از جراحی باز می‌گردد اما بعد از این مدت رنگ لثه‌ها ثابت خواهد بود.

درمان لیزری تغییر رنگ لثه

پیشرفته‌ترین روش برای درمان تغییر رنگ لثه استفاده از لیزر برای از بین بردن تیرگی لثه است. هرچند بسیاری از دندان‌پزشکان برای رفع تیرگی لثه از روش جراحی استفاده می‌کنند اما روش مدرن دندانپزشکی در درمان تغییر رنگ لثه استفاده از لیزر Waterlase MD است که روشی کاملاً غیرتهاجمی است. در این روش، از تزریق بی‌حسی یا برش لثه استفاده نمی‌شود و بنابراین استرس بیمار بسیار کمتر است و تیرگی لثه‌ها به روشی کاملاً بدون درد و ایمن برطرف می‌شود. این لیزر علاوه بر درمان تغییر رنگ لثه‌ها، کاربردهای بسیار دیگری نیز در درمان‌های دندانپزشکی دارد.

پاسخ به سوا لات رایج

این روش برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که می‌خواهند از این روش برای تغییر رنگ لثه خود استفاده کنند باید لثه‌های سالمی‌ داشته باشند و دندان و لثه‌های آن‌ها وضعیت سالمی ‌داشته باشد. درصورتی‌که بر اثر بیماری‌های لثه، لثه‌های شما متورم و ملتهب باشند، دندان‌پزشک شما در ابتدا به حل این مشکلات می‌پردازد و سپس اقدام به تغیر رنگ لثه‌ها می‌کند.

تغییر رنگ لثه‌ها چه قدر طول می‌کشد؟

تغییر رنگ لثه‌ها طی یک جلسه درمانی انجام می‌شود و بلافاصله بعد از جلسه درمانی لثه‌ها تغییر رنگ خواهند داد.

ماندگاری نتایج تغییر رنگ لثه چه قدر است؟

نتایج تغییر رنگ لثه‌ها به روش لیزری ممکن است تا 20 سال و یا تا پایان عمر ماندگار باشد.