کشیدن دندان بدون درد

درد بعد از کشيدن دندان، يکي از بزرگترين نگراني‌هاي بيماراني است که دندان مي‌کشند و در عين حال به عنوان شايع‌ترين عارضه بعد از جراحي کشيدن دندان شناخته مي‌شود. مراقبت خوب بعد از کشیدن دندان اضافی تا حد زیادی به تسکین درد بعد از آن کمک می‌کند و غالباً از بروز عفونت در جای دندان کشیده شده نيز جلوگیری می‌کند. دندان کشیدن یا دندان‌های آسیب دیده و آزار دهنده معمولاً باعث برطرف شدن مشکلات ناشی از آسيب ديدگي می‌شود. در عین حال توصیه می‌شود که هر چه زودتر برای کشیدن دندان آسيب ديده اقدام شود تا از مشکلات احتمالي بعدی جلوگیری شود و نیز خطرات مرتبط با این عمل کاهش پیدا کند. گاهی پیش می‌آید که یکی از دندان‌های کودک باید کشیده شود. در بعضی موارد دندان شیری کودک تغییر شکل داده است و یا ریشه‌های بلندی دارد که مانع از افتادن به موقع آن می‌شود و بنابراین کشیدن دندان شیری کودکان لازم است تا راه برای رویش دندان دائمی باز شود. گاهی اوقات هم ممکن است یک دندان دچار پوسیدگی شود و پوسیدگی آن به قدری شدید باشد که دندان‌های مجاور را نیز در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دهد. در این موارد سریعا باید برای درمان پوسیدگی دندان اقدام شود و احتمالاً دندانپزشک توصیه می‌کند که دندان پوسیده کشیده شود. عفونت دندان (آبسه دندان)، درمان ارتودنسی و یا مشکلات مربوط به دندان‌های عقل هم ممکن است باعث شود که نیاز به کشیدن دندان عقل احساس شود . رشد نادرست دندان عقل و نیز در برخی موارد کوچک بودن فک  ممکن است منجر به شلوغی و نامرتبی و کجی دندان ها شود، از این رو در کلینیکهای ارتودنسی  در بیشتر درمان‌های ارتودنسی و برای سیم کشی‌های ثابت دندان‌ها و همچنین  در مواردی که دندان عقل نهفته وجود داشته باشد ناچار به جراحی دندان عقل نهفته خواهند شد.

بارداری باعث ایجاد تغییراتی در بدن شده و بر لثه و دندان هم اثر می‌گذارد. در دوران بارداری، گردش جریان خون در بدن افزایش می‌یابد، اسید بیشتری دهان ایجاد شده و سطح هورمون‌ها افزایش می‌یابد. این تغییرات می‌تواند باعث شود تا شما در دوران بارداری بیشتر در معرض بیماری‌های لثه و دندان‌ها قرار گیرید. مشکلات دندان اغلب در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. غالباً دندان دردی که در دوران بارداری باعث ناراحتی شود می‌تواند به میزان چشم‌گیری سلامت رشد کودک را به خطر بیندازد؛ بنابراین شما باید برای انجام اقدامات درمان درد دندان در بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید.

Untitled-1

روش عمل کشیدن دندان

اگر چه کشیدن دندان عقل نهفته و سایر دندان‌ها یک عمل ساده و متداول به نظر می‌رسد، اما خیلی از افراد به خاطر دندان دردی که این عمل به دنبال دارد از کشیدن حتی یکی از دندان‌های خود هم می‌ترسند.

عمل کشیدن دندان می‌تواند هر زمان که لازم باشد به صورت بدون درد انجام گیرد. قبل از کشیدن دندان، دندانپزشک یک ماده بی حسی موضعی را با استفاده از یک سرنگ در محل مورد نظر تزریق می‌کند. دندانپزشک یا جراح دهان و دندان با استفاده از ابزاری به نام الواتور، دندان را از جا در می‌آورد یا آن را شل می‌کند، جای قرار گرفتن دندان در داخل استخوان را گشاده کرده و رشته‌های ریز فیبری و انعطاف پذیری که دندان را به استخوان متصل می‌کنند را قطع می‌کند. معمولاً حدود 5 تا 7 روز طول می‌کشد تا درد و ناراحتی‌های ناشی از کشیدن دندان به طور کامل بهبود پیدا کند.

یک عمل ایده‌آل کشیدن دندان عبارت است از جدا کردن بدون درد دندان یا ریشه دندان از اتصالات استخوانی آن با حداقل جراحت و آسیب بر ساختارهای اطراف آن، به طوری که عوارض و ناراحتی‌های بعد از عمل در حداقل ممکن باشد.

انواع عمل‌های کشیدن دندان

روش بسته یا درون لثه‌ای: در این روش، مراحل کشیدن دندان با استفاده از پنس و الواتور و با وارد کردن نیروی دست انجام می‌شود.

مراحل کار در روش درون لثه‌ای معمولاً به صورت زیر است:

• معاینه بیمار قبل از عمل – معمولاً شامل اطلاع از تاریخچه بیماری، انجام بررسی‌ها و معاینات پزشکی
  • بی حس کردن ناحيه جراحي
  • جدا کردن و گود کردن لثه‌های متصل به اطراف دندان به طوری که آسیبی به دندان وارد نشود و ابزار مورد استفاده به خوبی به دندان گیر کند.
  • استفاده از الواتورها و پنس‌ها
  • بیرون کشیدن یا برداشتن دندان
  • اعمال فشار روی جای دندان کشیده شده برای بند آوردن خونریزی و برگرداندن پوست محل زخم به جای خود
  • دبریدمان جای دندان
  • متوقف کردن خونریزی
  • اقدامات بعد از عمل برای تمیز کردن و مراقبت‌های لازم

روش باز یا جراحی کشیدن دندان: در این روش معمولاً زائده برآمده یا قسمت جدا شده‌ از یک دندان برداشته می‌شود، استخوان اطراف دندان بریده می‌شود و سپس دندان به طور کامل یا جزئی کشیده می‌شود.

عمل جراحی کشیدن دندان معمولاً در موارد زیر انجام می‌گیرد:

• آسیب دیدن دندان
  • هنگامی که دندانپزشک نمی‌تواند يک دندان را با استفاده از روش درون لثه‌ای (بسته) بکشد.
  • وقتی که دندان در سطح لثه شکسته شده یا ریشه دندان شکسته باشد.

مراحل کار در عمل جراحی کشیدن دندان عبارت است از:

1. معاینه بیمار به وسیله دندانپزشک قبل از شروع عمل
  2. بی حس کردن دندان
  3. کنار زدن فلپ موکوپریوستئال
  4. برداشتن استخوان در صورت لزوم
  5. بیرون کشیدن دندان
  6. بند آوردن خونریزی
  7. دبریدمان زخم
  8. بخیه کردن فلپ موکوپریوستئال
  9. اقدامات مربوط به بعد از کشیدن دندان
  10. مراجعه مجدد بعد از 7 روز برای کشیدن بخیه‌ها

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان

برای کنترل خونریزی، گاز استریل را محکم روی ناحیه جراحی شده بگذارید و حداقل 30 تا 45 دقیقه نگه دارید، بعد از آن به آرامی گاز را بردارید.

• تا چند ساعت بعد از عمل، مقدار کمی خون از محل جراحی شده خارج می‌شود که طبیعی است و اشکالی ندارد.
  • آب دهان خود را بیرون نیندازید و از مکیدن با نی خودداری کنید زیرا باعث افزایش خونریزی می‌شود.
  • برای جلوگیری از خونریزی، درد و ورم، در خانه برای حدود 5 تا 6 ساعت، یک بسته یخ یا حوله سرد را از بیرون بر روی ناحیه جراحی شده بگذارید (این عمل را در هر مرتبه بیشتر از 20 دقیقه انجام ندهید).
  • ناحیه جراحی شده را با زبان خود مالش ندهید.
  • هنگام تکیه دادن یا وقتی که روی صندلی نشسته‌اید، زیر سر خود بالش‌های بلند قرار دهید.
  • تا 72 ساعت بعد از عمل سیگار نکشید زیرا باعث خونریزی، درد و اختلال در بهبود زخم شما می‌شود. علاوه بر آن، سیگار کشیدن در این حالت شدیداً سرطان زا است.
  • شستشو
    • 7 تا 10 روز بعد از کشیدن دندان، هر روز 3 تا 4 بار دهان خود را دهان شوی بتادین بشویید.
    • تا 12 ساعت بعد از جراحی، دندان‌های خود را مسواک نزنید.
    • از 24 ساعت بعد از کشیدن دندان، بعد از هر بار مسواک زدن، هر 2 ساعت یک بار دهان خود را با آب نمک گرم (نصف قاشق چایخوری نمک در نصف لیوان آب گرم) شستشو دهید.
    • در صورتی که جراحتی در محل جراحی دیدید، از دهان شویه‌های حاوی مسکن‌های سریع الاثر برای شستشوی دهان استفاده کنید.
  • کنترل پلاک‌های باکتریایی: بعد از گذشت حدود 20 ساعت، دندان‌های خود را با مسواک نرم یا فوق نرم مسواک بزنید. از تماس مسواک با محل زخم خودداری کنید.
  • استراحت کنید: سعی کنید بعد از کشیدن دندان، زیاد استراحت کنید و هر شب حداقل 8 تا 10 ساعت بخوابید. از حرکات و فعالیت‌های شدید تا 24 ساعت خودداری کنید و آرواره‌ها و دهان خود را نیز حرکت ندهید. فعالیت‌های فیزیکی می‌تواند باعث افزایش خونریزی، ورم و درد شود.
  • برنامه غذایی مناسب را رعایت کنید.
    • بعد از کشیدن دندان، مایعات سرد بنوشید و غذاهای آبکی و غنی از پروتئین بخورید.
    • تا 24 ساعت بعد از کشیدن دندان، غذاهای آبکی و سرد بخورید.
    • مقدار زیادی آب و آب میوه بنوشید تا آب بدنتان کم نشود.
    • از خوردن مایعات با استفاده از نی خودداری کنید، زیرا ممکن است خونریزی را افزایش دهد.
    • تا 24 ساعت بعد از کشیدن دندان، غذای گرم نخورید، چون باعث افزایش خونریزی، ورم و درد می‌شود.
    • برای 3 تا 5 روز غذاهای خشک، سفت و خام (که نیاز به جویدن زیاد دارد) نخورید.
    • شما می‌توانید برنامه غذایی عادی خود (غذای خانگی) را از روز بعد از کشیدن دندان، از سر بگیرید.

درد و ناراحتی بعد از کشیدن دندان

کمی درد و ناراحتی بعد از جراحی و کشیدن دندان، طبیعی است. با مصرف داروهایی که دندانپزشک برای شما تجویز کرده است، پیروی از دستورات پزشک و مصرف به موقع داروها می‌توان این درد را برطرف کرد.

• قبل از آنکه اثر ماده بی حسی از بین برود، خوردن قرص‌های مسکن را شروع کنید.
  • قرص‌های خود را با یک استکان آب یا مقدار کمی از غذای خود بخورید تا دچار حالت تهوع نشوید.

برای تسکین موقت درد بعد از عمل می‌توان از قرص‌های مسکن بدون نسخه استفاده کرد. در این صورت دارو را طبق دستور نوشته شده بر روی بسته بندی و به موقع مصرف کنید. داروهای زیر را با دوز بالاتر از حد مجاز مصرف نکنید:

• آسپرین، ایبوپروفن، کتوپروفن، ناپروکسن سدیم، استامینوفن و نیموسولید

• ورم و بسته یخ
    • ورم بعد از کشیدن دندان، یک واکنش طبیعی بدن است.
    • بیشترین میزان ورم حدود 48 ساعت بعد از جراحی بروز می‌کند و معمولاً 4 تا 6 روز ادامه دارد.
    • استفاده از بسته‌های یخ بر روی ناحیه جراحی شده در طی 24 ساعت بعد از عمل به کنترل ورم و احساس راحتی بیشتر شما کمک می‌کند (این کار را هر مرتبه نباید بیش از 20 دقیقه انجام داد).
    • ناحیه جراحی شده را گرم نکنید، زیرا باعث افزایش ورم و درد می‌شود.

• خون مردگی
    • ممکن است بعد از کشیدن دندان، در ناحیه جراحی شده کمی خون مردگی ببینید.
    • این یک واکنش طبیعی در برخی از افراد است و نباید آن را خطرناک دانست.
    • این خون مردگی ظرف 7 تا 14 روز برطرف می‌شود.

بخیه‌ها

• اگر در محل جراحی شده بخیه‌ای زده شود، پزشک به شما می‌گوید که چه زمانی برای کشیدن بخیه‌ها مراجعه کنید (معمولاً حدود یک هفته بعد از عمل).
  • از زبان زدن به بخیه‌ها خودداری کنید.

بیشتر اوقات از بخیه‌هایی استفاده می‌شودکه به خودی خود (ظرف 7 تا 10 روز) حذف می‌شوند و نیازی به مراجعه پزشک برای کشیدن آن‌ها نمی‌باشد.

در صورت وقوع شرایط زیر، به دندانپزشک مراجعه کنید:

• درد و ناراحتی شدیدی که با استفاده از قرص‌های مسکن تسکین پیدا نمی‌کند.
  • خونریزی زیادی که نمی‌توان با فشار دادن گاز استریل بر روی زخم، آن را کنترل کرد.
  • ورم شدید و افزایش آن بعد از گذشت 3 روز از جراحی
  • بروز تب
  • هنگامی که فرد یک یا چند دندان خود را از دست بدهد، ممکن است به این خاطر با مجموعه متنوعی از مشکلات مواجه شود. به این ترتیب ممکن است فرد اعتماد به نفس خود را در ارتباط با طرح لبخند خود از دست داده و با مشکلات خاص در ارتباط با صحبت کردن و مصرف غذاهای خاص مواجه شود. در حقیقت دندان مصنوعی ابزارهای سفارشی ساخته شده برای جایگزینی با دندان‌های از بین رفته و بازیابی ظاهر و عملکرد عادی دندان‌ها در دهان هستند.
  • عصب کشی (روت کانال) دندان یکی از عمل‌های دندانپزشکی است که در آن مغز (پالپ) آسیب دیده یا عفونی دندان خارج و با مواد پر می‌شود. مغز دندان از سلول‌های دندانی مخصوص، رگ‌های خونی، فیبرهای بافتی و چند فیبر عصبی تشکیل می‌شود که در فضای توخالی داخل بخش مرکزی دندان قرار دارند. عمل عصب کشی درمان اندودنتیک نیز نامیده می‌شود. میزان موفقیت عصب کشی معمولاً بالا است و حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماران پس از انجام این عمل می‌توانند از عملکرد مناسب دندان بهره بگیرند.